Miten intuitiivinen syöjä olet?

tiistai 17. tammikuuta 2012

Vinha perä

Tämä on kaupallinen tiedote. Uusi kirjani on ulkona ja kun joskus lupasin kustantajalle, että voin markkinoida (mikä on mulle vähän kirosana..) kirjaani myös blogissa niin teen sen nyt ja tässä.

Kirjan nimi on Vinha perä ja sen juju on kertoa kaikenlaisista painonhallinnan myyteistä ja luuloista. Ne jotka muistavat parin viikon takaisen Hesarin jutun laihdutuksen 12:sta myytistä saivat esimakua kirjan sisällöstä. Kirjassa teemoja on tosin yli 150 ja käsittely vaihtelevasti laajempaa kuin Hesarin jutussa:

Mistä laihduttamisessa oikeastaan on kysymys?  8
Mitä ylipaino tai laihtuminen on?  8
Minäkö ylipainoinen?  8
Onko laihduttaminen terveellistä? Voiko se olla epäterveellistä?  9
Laihduttelu ja pysyvä laihduttaminen   10
Pitääkö laihdutuksessa laskea kaloreita?  11
Haikailu aiempien kuurien onnistumisen perään   12
Miksi laihdun vasta tiukalla dieetillä?  12
Pieni ylipainoko terveellisin paino?  12
Sentit vai kilot – onko vatsarasva oikeasti ”sitä pahempaa”?  13
Millä ja miten mitata laihtumista?  13
Kun laihdutat, niin mitä laihdutat ja missä vaiheessa?  14
Miten laihduttaa menettämättä lihasta ja rasvan hävikki maksimoiden?  15
”Nestettä se vaan on..” eli paljonko voi laittaa nestevaihtelun piikkiin   16
Kuinka moni laihduttaja onnistuu pysyvässsä laihtumisessa?  17
Laihdutetun painon kilohinta  17
Reisirasva tiukassa  18
Rasvan poltto paikallisesti 18
No jos ei paikallista rasvanpolttoa, niin entä rasvaimua?  19
Selluliitti ei pala  19
Set point teoria – hakeutuuko paino vai elintapat takaisin   20
Kun paino jumittaa  20
Geenien rooli painonhallinnassa  20
Mikä on hyvä tavoiteaikataulu laihduttamisessa?  21
Mikä on hyvä tavoitepaino?  22
Mitkä tavoitteet ovat hyviä?  22
Repsahdin, mitä nyt?  23
Miksi laihduttaminen on miehille helpompaa?
Keho ja aineenvaihdunta
Paljonko luut voi painaa?
Lihas painaa läskiä enemmän
Säästöliekkiä tuikkeesta roihuun
Kilpirauhasen vajaatoiminta ja aineenvaihdunta
Syklityksellä aineenvaihdunta vauhtiin
Jojoilu sekoittaa aineenvaihdunnan
Pienempi paino kuluttaa vähemmän
Paastosta hidastusta kehoon
Geenit ja yksilöllinen aineenvaihdunta
Vaihdevuodet
Iän myötä hidastuva aineenvaidunta
Paljonko kilon lihomiseen tarvitaan työtä
En syö mitään ja vain lihon
Vähennä tölkki kaljaa päivässä ja laihdu 10 kiloa vuodessa
Avannot, kylmä suihku tai muuten vain viileää
Sauna
Ajattelu – raskasta muttei kuluttavaa hommaa
Alien vai Mr Bean – miten elokuvat kuluttavat?
Rakastelu – kovaa mutta harvemmin kuluttavaa hommaa
Videopelien energiankulutus
Ruoka ja ravintoaineet
Energiatiheys eli kalorisisältö keskeisenä mutta ei ainoana painovaikuttajana
Ruokien kalorit eivät ole ihan sitä mitä paketissa lukee
Proteiinia lisää
Proteiinin metka ja vähemmän metka ääripää
Rasva ei paljoa laihduta eikä lihota
Onko rasvan laadulla väliä painolle?
Transrasvat
Omega-3 ja omega-6 –suhde, ei mikään tiivis parisuhde
Hiilihydraatteja sen verran kuin haluat
Glykemiaindeksi
Insuliini-indeksi
Kuitujen painovaikutus
Lihottaako leipä?
Peruna, pasta ja riisi
Mikä on paras hiilihydraattien, proteiinien ja rasvan suhde?
Vähähiilihydraattisuus ja ketoosi
Hedelmät ja hedelmäsokeri
Kevyttuotteilla ei juuri laihduta
Sosekeittoa ja puuroa – askeettista ja aneemista
Laihduttavat ruoka-aineet mansikasta selleriin
Ruokien yhdistelysäännöt
Kalsiumko laihduttaa?
Happo-emäs tasapaino
Kookosrasva
Pähkinät
Lightjuomat ja aspartaami
Onko serkkusi läpipasko?
Syöminen, nälkä ja kylläisyys
Ovatko vain syöpöt valikoituneet jäljelle evoluutiossa?
Miesten ja naisten erot nälän tuntemisessa
Ateriarytmin tasaisuus – miksi ja mitä se on?
Aamiainen on päivän tärkein ateria
Lihottaako iltasyöminen?
Miten nälkä sekoaa? Kun nälkä ei tunnu nälältä.
Syöminen vaikkei ole nälkä
Ahmimishäiriö – joka kymmenennellä
Makeanhimo ja sokeririippuvuus – yleinen kokemus vaikkei sokeri riippuvuutta aiheutakaan
Tunnesyöminen ja stressisyöminen– todellista mutta usein ahmimishäiriö
Makean mieliteko lounaan jälkeen
Syömiseen keskittyminen
Hitaasti syöminen on hyväksi, muttei kannata väkisin
Huolella pureskelu  – varma tapa tuottaa hölmö olo
Annoskoot – pienempi pussi, pienempi lautanen vai fiiliksen mukaan
Juominen
Kuluttaako veden juominen energiaa?
Juominen aterioilla – ennen, jälkeen vai miten lystää
Kuluttaako jäinen juomavesi extraa?
Kahvia laihdutukseen – suomalaiset olisi maailman hoikin kansa jos se olisi siitä kiinni
Vihreää teetä, teetä vai teepillereitä
Pahoinvointi kahvin ja teen juonnin jälkeen?
Alkoholi – lihottavaa, muttei niin lihottavaa
Miksi laihdutuksen alussa pitää rampata vessassa koko ajan?
Liikunta
Ei liikunta paljoa laihduta, mutta sekin vähä on hyvää
Mikä määrä liikuntaa vaikuttaa painoon – onko joka askeleella väliä?
Miksi liikunta ylipäätään laihduttaa?
Liikunta tarkentaa nälkää
Liikkuvan aineenvaihdunta käy eri kierroksilla
Lihas kuluttaa kuluttaa enemmän kuin läski
Liikun, siis pystyn
Rasvanpolttosyke ja muut rasvanpolttokikat
Mikä on paras liikunnan teho ja laji?
Onko liikunnan ajankohdalla väliä?
Kuinka pian liikunta alkaa polttamaan rasvaa?
Pahoinvointi pian liikunnan jälkeen
Puuhastelun ja levottomuuden väheneminen laihdutuksessa
Painon nousu runsaan liikunnan jälkeen
Stressi ja mieliala painonhallinnassa
Stressi
Hyvin nukkuvat syövät vähemmän ja pitävät hormonit hollillaan
Ahdistunut syö enemmän, vihainen ei – patoatko vai puratko pahaa mieltä
Syöminen vaimentaa kipua
Masennus ja mielialaongelmat
Stressiä voi itse asiassa mitata
Päänsärkyä laihdutuksessa
Syömisen jälkeinen väsymys
Pillerit, vempeleet ja tehokeinot
Ateriakorvikkeet
Lääkkeet
Ravintolisät – kromistako apua makeanhimoon
Ympäristö
Raskauden aikainen ravinto
Tupakointi ja nikotiini
Purkan jauhaminen syömisen korvikkeena
Ympäristön ja ruuan ympäristömyrkyt lihottavat
Onko helteisillä alueilla ja vuodenajoilla laihduttaminen helpompaa?
Vaikuttaako auringonvalon määrä painoon?
Virukset lihottajina
Bakteerit myös
Dieettien niksit
Välimeren ruokavalio
Fitnessdieetit
Kivikauden ruokavaliot – paleoravintoa
Atkins ja vähähiilihydraattiset ruokavaliot – eli karppaus
Sout Beach Diet – karppausta suositelluilla rasvajakaumilla
Biosignature tai hormonidieetti
Zone
Veriryhmädieetti
Mikä dieetti on paras?
Tieto ja kikat yhteen, mistä painonhallinnassa on kysymys

(Hitsi tästä taitaa tulla tuon listauksen kanssa aika pitkä blogautus, mutta kerrotaan silti mitä halusin.)

Miksi näitä painonhallintakirjoja on useampia?

Ammoin kirjoitin "Rentoa Painonhallintaa" kirjan yksinkertaisesti, koska kirjaa pyydettiin ja koin että minulla oli sanottavaa. Tämän kirjan jälkeen olisin halunnut kirjoittaa syömishäiriöistä, mutta kustantaja pyysi uutta laihdutuskirjaa (koska ne tietty myyvät paremmin). Totesin, että olin jo sanani aiheesta sanonut, mutta heidän visionsa lyhyemmästä ja suunnitelmallisemmasta painonhallinnan toteutuksesta sai minutkin ajattelemaan, että ehkäpä joillekin todella voisi olla hyötyä selkeistä ohjeista ja käytännön avusta reseptipuolellakin - lopputuloksena oli "Syö hyvin ja laihdu" -kirja. Tämänkin jälkeen totesin, että laihdutus on nyt loppuunkaluttu aihe - kunnes kustantaja ehdotti casetyyppistä kirjaa ja totesin sen saman tien hyväksi ideaksi, joka ei ollut mieleeni juolahtanut. Näin syntyi "Löydä tiesi keveään oloon" -kirja. Tässä vaiheessa olin jo luopunut ajatuksesta, että kaikki laihdutuksesta oli sanottu ja tovin päästä päässä alkoikin pyörimään nykyisen kirjan teema.

Ajatus oli, että "Vinha Perä" olisi laihduttajalle täysin turha kirja (mikä myös esipuheessa todetaan), mutta se voisi olla kiinnostava kirja - aiempien kirjojen piti olla niitä hyödyllisiä. Se ei sisällä ainoatakaan kunnon ohjetta saatika kokonaiskuvaa laihdutuksesta. Ja näin sen teinkin, vain yksittäisiä teemoja myyteistä, luuloista ja puheessa olevista teemoista. Aika näyttää laajemman otoksen, mutta molemmat esilukijat totesivat kirjan auttaneen heidän painonhallintaansa vaikken niin ajatellut - kirja auttoi heitä karsimaan epäolennaisuuksia ja keskittymään olennaiseen. Ja kuulemma se vahvisti aiempien kirjojen viestiä, jotka puolestaan keskittyivät mielestäni olennaiseen ja kaikki hilu oli tietoisesti poissa. No hyvä tietysti jos apua kirjasta on ihmisille, mutta se on siis kaikki bonusta, jota en ollut odottanut.

Olen kirjaan tyytyväinen. Päällimmäisenä siksi, että sen kohdalla ensimmäisen kerran olin tarpeeksi jämäkkä ja sen kansitoteutuksessa on ensimmäisen kerran toteutunut kaksi suurta toivettani omieni - mutta myös kaikkien kirjojen kohdalla:
a) kannessa ei ole ihmistä (mikä on minusta aina tylsän näköistä)
b) ja jos on niin se ihminen en ole minä (ei mennyt ihan nappiin tämä parin edellisen kirjan kohdalla..)

Sisällöllisestikin olen kirjaan tyytyväinen siinä mielessä, että sitä oli erityisen kiva kirjoittaa. Kun katsotte aiheita niin voitte ehkä kuvitella, miten sormeni syyhysivät blogauttaa monista aiheista mutta matskua piti säästää kirjaan. Jonkun säästöliekin kohdalla tein poikkeuksen kun siitä oli muutenkin juttuni netissä.

Jatkossa tässä blogautuksessa voi sitten kommentoida, jos kirjan tiimoilta jotain mieleen juolahtaa.

18 kommenttia:

  1. Onnea uuden kirjan julkaisemisen johdosta, Patrik!

    Kirjassa on monta aihetta jotka kiinnostavat, esim. "Ahdistunut syö enemmän, vihainen ei – patoatko vai puratko pahaa mieltä" (omasta elämästä löyy lähiesimerkkejä...). Olen kiinnostunut myös hormonidieetti-jutusta, koska näin taas uuden kirjan joka tuntui perustuvan ko. idealle.

    Muita kiinnostavia ovat "Millä ja miten mitata laihtumista?" ja "Onko serkkusi läpipasko?" :-)

    VastaaPoista
  2. Onneksi olkoon Patrik! Hienoa, että tuotteliaita ravitsemustieteilijöitä löytyy, joilla on punnittua asiaa sanottavana.

    VastaaPoista
  3. Tattis Satu ja Reijo. Nyt vain jään odottelemaan kuinka alituiseen vastaan tulee kysymyksiä, joista tulee mieleen että "tämäkin olisi pitänyt olla kirjassa". Kyllä mä aika kattavasti ja ihan mindmappien kanssa yritin kartoittaa kaikki kysymykset mitä vastaan on tullut - mutta eihän se täydellisesti voi onnistua. Yksi tuli mieleen ja sen ehdin juuri lisätä ennen painoon menoa. Lisää tullee mutta toivottavasti ei mahdottomasti.

    VastaaPoista
  4. Oon jo ennakkoon ehtinyt suositella kirjaasi aika monille. Mahtavaa, että kirja on nyt ulkona. Mielenkiintoisia aiheita. Oletko sisällyttänyt tutkimusviitteitä kirjaan?

    VastaaPoista
  5. Vau! Ihan varmasti on tilausta myös tällaiselle kirjalle, josta voi hakea sen teeman mukaisesti, joka kulloinkin mietityttää. Kaikki aikaisemmat teoksesi löytyvät hyllystäni - varmasti sieltä löytyy kohta myös tämä. :)

    VastaaPoista
  6. Aijaijai.. ennakkoon suositellu :) Sehän voi olla ihan susi.

    Viitteet oli ensin vaikea pohdinta ja sitten helppo. Kirjoittamisen alkuvaiheissa pidin niitä ensin mukana - ja ajattelin että ne on erillään kirjan lopussa. Mutta pikku hiljaa kaksi asiaa johti siihen että jätin viitteet pois ja lopetin niiden ylläpidonkin: niiden lisääminen ja linkitys oli työläämpää ja jokaisen vastauksen takaa löytyy niin paljon eri tutkimuksia että oli puoliteennäistä monissa vastauksissa pitää muodon vuoksi pari viitettä mukana. Lisättynä vielä, että valtaosalle lukijoista ne on ihan sama ja riippuen sijoittelusta joillekin myös luotaantyöntäviä - osa niitä toki kaipaakin. Eli ei viitteitä - ja siinä on puolensa ja puolensa.

    VastaaPoista
  7. Onnea kirjasta!
    Mielenkiintoista on, että itse ehdotin joskus kustantajalle samalla tyylillä kirjaa, mutta se ottanut tuulta alleen. Ehkä kirjoittaja oli vaan silloin väärä (ja kustannusyhtiö toki eri) :)!

    Anette

    VastaaPoista
  8. Entä kuukautisia edeltävä oireyhtymä?

    VastaaPoista
  9. Hienoja otsakkeita, en ole vielä lukenut tätä, olen kyllä lukenut aijempia teoksiasi.

    Jos kerran lahjakirjan verran on odotettavissa, niin voisiko siitä vielä puuttua sellainen teemaan kuin, että onko ruoan hallinta kohta ainoa mitä voimme hallita tai olla hallitsevinamme - sitäkö tämä kaikki tarkoittaa, että aina pitää olla jossain ravintotieteellisesti toistaan paremmassa ryhmässä olipa lihava tai laiha saatikka ihan normaalipainoinen. Tuleeko ruokailusta kilpailulaji, kuka paremmin tai terveemmin saatikka trendikkäämmin?

    VastaaPoista
  10. Taikulle vastasinkin jo FB:ssä... Laitoin FBssä kyselyn mitä teemoja kirjassa ei vielä ole, sillä saletisti kaikkea ei tullut mieleen. Näin miehenä jäi sitten PMS pois :( ... No voipi olla etten olisi laittanut jos olisin muistanutkin, sillä en oikein innostu leikkiä besserwisseriä aiheesta vain tutkimuksilla ilman omia kokemuksia samaan aikaan kuin muilla niitä kokemuksia on.

    VastaaPoista
  11. Juu, aika vaikea aihe tuo Pms. Uskon silti, että kirjasta voi löytyä "työkaluja" moneenkin oireeseen joita saattaa tulla.

    VastaaPoista
  12. Kiitos kirjastasi! Tykkäsin kovasti ja ehdin jo kirjoittaakin siitä tuonne oman blogini puolelle. Tervetuloa lukemaan ja ehkä kommentoimaankin. :)

    VastaaPoista
  13. Hei Patrik,
    Lueskelin uutta kirjaasi ja yllätyin kannastasi kohdassa "Syömiseen keskittyminen". Olen sisäistänyt painonhallintafilosofiaasi ja antanut itseni ymmärtää että elimistö kyllä kertoo kun on syöty riittävästi ja vaikka söisikin "liikaa" elimistö kompensoi tilanteen seuraavilla aterioilla. Ajattelin että "mindful eating" on vähän sellaista turhaa kikkailua. Olen siis hyvällä omalla tunnolla syönyt iltapalan ja ajoittaiset herkuttelut samalla leffoja katsellen. Pitäisiköhän sittenkin opetella tavasta eroon...

    VastaaPoista
  14. No oikeastaan niissä on kyse aika samasta asiasta mutta eri tavoin. Yleisviestini on kyllä tuo että ei liikaa mietitä eikä stressata niin keho kyllä kertoo. Ja tietoisessa syömisessä keskitytään kuuntelemaan mitä keho kertoo - eli tämä on intensiivisempi lähestymistapa asiaan ja ihan hyvä sellaisissa tilanteissa joissa kehon viesteihin ei oikein tunnuta pääsevän kiinni.

    Eli joillekin tietoisesta syömisestä voi olla lisäarvoa kehon kuuntelussa ja jotkut saa kehon viesteistä kiinni ilmankin.

    Mutta ehkä olennaisinta kirjan kannalta on, että se taisi olla yhden tähden asia eli juttu jolle voi jotain tehdä jos kiinnostaa ja ei tarvi tehdä jos ei kiinnostaa. Joten ei tuon asian kanssa sinunkaan tarvitse säätää jos ei kiinnostaa - tuskin se varsinaisesti mikään ratkaiseva juttu on ja jos homma luistaa ilmankin niin ei tästä tarvi murehtia.

    VastaaPoista
  15. Hei!

    Kirjoitit, että olet halunnut kirjoittaa kirjan syömishäiriöistä. Onkohan tällainen sinulta vielä joskus tulossa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katsotaan tuleeko. Haluaisin kyllä kirjoittaa sen ja siitä on ollut hieman puhettakin Pia Charpentierin kanssa (syömishäiriöiden kanssa toimiva psykologi) yhteistyönä mutta toistaiseksi ei vain olla tartuttu toimeen. Ei sitä nyt ainakaan ihan lähiaikoina saada sillä ajatuksena oli myös, että kirjassa meillä olisi anonyymeinä työn alla olevia asiakkaita jotka kuvailisivat tuntemuksiaan hoidin eri vaiheissa - että lukijat saisivat vähän ymmärrystä tai samaistumista mitä asioita mielessä voi milloinkin liikkua.

      Poista
    2. Kiitos vastauksesta. Lähestymistapasi on tuonut ainakin tälle syömisongelmaiselle paljon hyödyllistä tietoa ja näkökulmaa jo ihan laihdutusaiheisten kirjojesikin kautta, ja olisikin mielenkiintoista lukea erityisesti syömishäiriöitä käsittelevää tekstiä.

      Mukavaa, että jaksat muun työn ohella pitää tätä blogia, täältäkin löytyy paljon luettavaa.

      Poista
  16. Luin kirjan viime yönä ja kirjoitin vähän mieleen nousseita ajatuksia: http://kirjavuori.blogspot.fi/2014/09/patrik-borg-vinha-pera.html

    VastaaPoista