sunnuntai 8. huhtikuuta 2018

Hyvä ateriarytmi - Suomi, Espanja ja maailma

Olen monesti korostanut kuinka merkittävässä roolissa hyvä ateriarytmi on syömisessä ja mitä hyvä ateriarytmi kaikessa yksilöllisyydessään on. Lyhyesti sanottuna hyvä ateriarytmi ei todellakaan ole mitään ihmisten luulemaa 3 tunnin välein syömistä vaan se voi olla monenlaista, mutta jos oikein hyvin haluaa jaksaa niin yhteisenä nimittäjänä useimmille on reilu syöminen alkupäivän aikana. Viimeksi näitä teemoja nostin esiin Helsingin Sanomien Minä väitän -sarjassa ja sen jutun tiimoilta sain taas sitä samaa palautetta mitä aina saan ateriarytmistä puhuessani - sanavarastooni vakiintuneen Espanja -kortin:

"..niin, mutta entäs sitten kun Espanjassa ei syödä aamulla mitään ja illalla syödään päivän pääateria myöhään. Ettei se aamiaisen puute ja iltasyöminen siellä niin ongelmia näytä olevan niin miksi täällä olisi toisin?"

Tuon olen kuullut eri variaatioina lukemattomia kertoja. Ja vastaushan on, että espanjalaiset eivät syö niin ja alkupäivän huono syöminen on tapahtuessaan espanjalaisellekin yleensä ongelma. Ja sen nyt halusin tässä blogauttaa, jotta ei aina tarvitsisi vastata tähän samaan kysymykseen :)

Syöminen aterioilla Espanja vs. Suomi
He yleensä syövät aamiaisen, joka voi olla kovin vaihteleva laadultaan churroksista munakkaaseen. Ja espanjalaisessa arjessa lounas on o heidän pääateriansa. Ja kun olen puhunut alkupäivän syömisen tärkeydestä, niin keskivertoespanjalainen syö alkupäivästä selvästi enemmän kuin suomalainen - toki he tulevat ajoituksellisesti aterioilla hieman jäljessä meitä, mutta se ei ole ongelma. Tämä näkyy vaikkapa allaolevasta kuvasta, jossa energiansaantia eri aterioilta on vertailtu muutamien maiden kesken. Aamiainen on hitu pienempi kuin Suomessa mutta lounas on merkittävästi isompi. Ja alkupäivän syömiset yhteenlaskettuna (AP+LO) espanjalaiset syövät merkittävästi enemmän kuin suomalaiset. Tutkimuksissa on myös nähty, että espanjalaisilla(kin) sekä isompi aamiainen ja isompi lounas yhdistyvät mm. parempaan painonhallintaan. Minulla ei ole hajuakaan mistä on saanut alkunsa uskomus espanjalaisten olemattomista aamiaista ja hulvattomista iltasyömisistä, mutta sitä voisi jo himmailla - muistan kuinka eräällä työkeikalla katsoin Espanjassa asuvien suomalaisten syömistä ja heilläkin oli sama uskomus. Sielläkin suomalaisten aamiaiset olivat varsin olemattomia ja lounaat pieniä "koska Espanjassa on tällainen tapa" - samaan aikaan taidettiin naapurissa kyllä syödä ihan kunnolla.

Kuva 1. Energiansaanti aterioittain (% päivän energiansaannista) Suomessa, Espanjassa ja UK:ssa.

Mutta varsinainen huolenaihe kyllä on, että suomalaiset ovat aika heikkoja syömään alkupäivän aikana. Yllä olevassa kuvassa näkyy vain ateriakohtainen energiansaanti vain kolmesta maasta selvyyden vuoksi, mutta olen kerännyt tietoja useammastakin maasta ja toistaiseksi KAIKISSA muissa maissa syödään enemmän alkupäivästä kuin Suomessa. Että kun me puhumme paremmasta alkupäivän syömisestä niin tässä yritetään enimmäkseen ottaa muuta maailmaa kiinni.

Kuviosta muuten paljastuu suomalainen ongelma: pienet ateriat ja paljon välipalasyömistä. Se ei yleensä ole voittava yhtälö, mutta palaan siihen myöhemmssä blogautuksessa kunhan hiukka kerään dataa vielä.




9 kommenttia:

  1. Hei! Kuinkahan suuri prosenttiosuus aamupalan ja lounaan tulisi kattaa päivän energiansaannista optimitilanteessa, onkohän tästä jotain tutkimusnäyttöä tai kliinistä tuntumaa?

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista

  3. Hyvä kirjoitus.
    Olen toista vuotta talvella Espanjassa ja kirjoitus vaikuttaa pitävän paikkaansa. Täällä on lounaspaketit ravintoloissa päivällä, kolme ruokalajia, yleensä selvästi alle 10€. Alkaa yleensä klo 13 ja siitä parisen tuntia eteenpäin.

    VastaaPoista
  4. Kreikassa oli kerran mahdollisuus lomalla vertailla näin paikallisten ja pohjoismaalaisten ruoka-aikoja ja tosiaan kello 13-16 rannalla oli vain skandeja (ja ehkä sakuja). Lounaaseen kun kuului kolme ruokalajia ja myös päiväunet. Kun paikalliset palaili rannalle iltapäivän tunneiksi 16/17-20 olivat skandit jo kärähtäneenä lähteneen pois. Iltaohjelma, eli pikkusuolaiset ja ystävien tapailu, alkoi siinä 21-22 maissa ja kesti puoleenyöhön. Rantsulla näkyikin taas skandeja jo 9 alkaen ja paikallisia vasta 11 maissa kun skandit olivat jo lähteneen lounaalle :-)

    VastaaPoista
  5. Luin vastikään netistä (https://www.pronutritionist.net/2015/12/elimiston-kellot-ja-syomisen-ajoitus-kapellimestarit-aineenvaihdunnassamme/), että ruokarytmillä on todella merkittävä vaikutus 2 tyypin diabetekseen, lahdutukseen yms. Eikä pelkästään päiväpainotteinen syöminen vaikuta, vaan myös ruuan laatu.
    Armottomana ilta/yösyöppönä olen yrittänyt pari kuukautta rytmittää ruokailua tämän blogin isännän kirjojen avulla. Olen saanut pari liikakiloa, jotka ovat ehkä tulleet joulumässäilystä tai uudesta ruokarytmistä tai molemmista. Olo hiukka epätoivoinen, kun eivät millään tipu pois ahdistamasta.
    Ruokailu meillä tätä nykyä todella hyvällä tolalla, pieniä herkkuja, ja joskus jopa suurta herkuttalua lukuun ottamata. Mietitään vielä punaisen lihan sopivaa määrää ja onko riistan liha "huono" kuin tuotantoeläinten? Meillä ei juuri muuta lihaa syödäkään kuin riistaa.
    Nyt ajattelin kokeilla tuota iltasyönnin lopettamista, josko se tehoaisi paremmin. Kolestero myös koholla, joten sekin olisi kiva saada alemmas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietyissä tilanteissa ruokarytmin korjaaminen aamupäiväpainotteiseksi nostaa painoa - tässä on monia syitä joista ihan ensiksi pitää todeta että kaikki painonnousu ei ole huonoa eikä kaikki painonnousu ole rasvakudosta. Eli se pitäisi ensiksi arvioida.

      Mutta kyllä rasvakudostakin opettelusta voi tulla. Yleensä se on väliaikaista ja korjaantuu itsestään prosessin jatkuessa mutta ei siihen voi suoraan luottaa vaan on seurattava asia.

      Sanoisin että kannattaa ensin satsata syömisen kohtuullistumiseen ja hallinnan tunteen saantiin ettei ahmimisia tule. Sen opettelun aikana paino voi noustakin. Siitä voi jatkaa kokonaisuuden hiomiseen laihduttavaksi. Ehkä olitkin juuri näin edennyt 👍

      Poista
  6. These rules and gameplay mechanics differ between developers, however 토토사이트 they have an inclination to involve multipliers or new betting choices. Resorts Casino options a tremendous loyalty program with plenty of benefits for its gamers. Among slots and jackpots, gamblers can find big choice of slingo and stay dealer video games. Once may have} discovered the most effective on-line casino with stay dealer video games, you are ready to get started. After may have} all the correct info and your doubts are cleared, you are ready to create an account and begin playing safely on-line. This is why lie dealer on-line casino video games have turn out to be so in style current years|in recent times|lately}.

    VastaaPoista